Dijital Ürün - Veri | Ali Karahisar

Dijital Ürün - Veri

Merhaba Arkadaşlar;

Günümüz dünyasının en önemli kaynağı; veri. Son teknolojik gelişmeler genelde veri toplama ve veri işleme üzerine kurulu. İnsanların bu konuda (ben dahil) vurdumduymaz olması, şirketlerin iştahını kabartan etken.

Çok güzel bir motto var bu konuda Bir ürün ücretsizse, ürün sizsiniz. İşte son zamanlarda çokça duyduğumuz Big data, data mining gibi bilgisayar bilimlerinin alt dalları ortaya çıktı. Neredeyse hepimizin kullandığı Google Chrome'u baz alalım. Bu ürünün geliştirilmesinin ve ücretsiz şekilde kullanıcıya sunulmasının ve tanıtımının yapılmasının sebebi, Google'ın dünyayı daha güzel bir yer haline getirmek istemesi değil elbette. En büyük gelir kaynağı reklamlar olan Google'ın kullanıcıların verilerini daha iyi bir şekilde toplayıp, doğru reklamı doğru kullanıcıya göstererek, daha fazla gelir elde etmek istemesi.

bir-urun-olarak-insan-verisi

Facebook'un Instagram ve WhatsApp'ı alma nedeni de aynı sebeplere dayanıyor. Geçtiğimiz yıllar içerisinde, ücretsiz antivirüs çözümü sunan güvenlik şirketi Avast, Avg ve Piriform'u satın aldı (Kaynak: https://shiftdelete.net/avg-avast-tarafindan-satin-alindi-73186, Kaynak: https://www.chip.com.tr/haber/avast-ccleanerin-sahibi-piriformu-satin-aldi_70704.html). Böylece kendi çözümleri kurulu olmayan bilgisayarlara da ulaşabilir konuma geldi. Ancak geçtiğimiz gün çıkan haberlere göre, Avast kullanıcı verilerini başka şirketlere satmıştı (Kaynak: https://www.webtekno.com/avast-kullanici-verileri-satmakla-suclaniyor-h84545.html). Burada yaptıkları savunma ise, kullanıcı verilerini anonimleştirdik. Yani sizin alışkanlığınızı satıyoruz, ama sizin adınız yok.

Peki, neden bu veriler önemli?

Bu sorunun cevabı da basit; bu verileri satın alan şirketler, kullanıcı alışkanlıklarını analiz ederek ürün ya da hizmet geliştirmeleri yapıyorlar. Ya da işleyip daha detaylı veriler analiz edip, daha zengin bir hale getirip satıyorlar. Burada bahsettiğimiz sadece bilgisayar programları değil, bundan daha büyük bir pazar var; Cep telefonları.

mobil-kullanim-orani

cihaz-kullanim

Yukarıda yer alan resim, internet'e erişimin, cihaz bazlı analizi. We are Social ve Hootsuite'in yayınladığı 2019 4. Çeyrek Dünya mobil kullanım istatistiklerine göre kullanıcılar internet'e en çok cep telefonları ile bağlanıyor. Bu iştah kabartan pastayı görmemek için kör olmak lazım. Apple'ın ülkemizde de yayınlanan gizlilik reklamını görmüşsünüzdür. Bu reklamda kullanılan bir söz var, çok çarpıcı ve daha reklamın başında söyleniyor. "Şu anda cep telefonunuzda, evinizdekinden daha fazla kişisel bilgi bulunuyor".

Sanırım tüm yazıda anlatmak istediğimde bu sözde saklı. Şu anda tüm verilerinizin, ücretsiz kurduğunuz programların yapımcılarında bulunuyor olması muhtemel. Tabii ki anonim olarak. Muhtemel dememin sebebi de şu; Masaüstü program yazarken bir çok aracı ücretsiz yazıp dağıttım ama aklımın ucundan bile geçmedi, veri toplayayım, işleyeyim de satıp yolumuza bakalım. Ya ben iyi niyetliyim, ya da şirketler cidden kötü varlıklar.


Sağlıcakla.
Yorumlarınızı esirgemezseniz sevinirim :), eğer burada ki çözümler veya bilgileri işinize yaradıysa sizde aşağıda bulunan butonlar yardımıyla paylaşırsanız başkaları da yararlanabilir. Ayrıca bundan sonra ki yazılardan haberdar olmak için Ücretsiz E-Posta Aboneliği yaparsanız çok motive edici olabilir :)

Yeni yazılarımdan haberdar olun!

Paylaş:



    Yorumlar - 0 Yorum :

Yorum Gönderme